יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

טיפים לעבור בשלום ראיון עבודה טלפוני

אז נקבע לכם ראיון עבודה טלפוני, מזל טוב!
ראיון עבודה טלפוני יכול להיות שלב ראשון בתהליך המיון והגיוס שלכם, והוא חשוב ביותר.
מטבע הדברים, אנו רוצים לצלוח ראיון עבודה טלפוני בשלום, כדי לזכות בראיון עבודה אישי, פנים אל פנים, או לפחות בהזמנה למבחנים או מיונים ראשוניים מטעם החברה.
איש הקשר שקבע עבורך ראיון טלפוני ידריך אותך באשר למועד קיום הראיון ומה נדרש ממך בעת הראיון, ואולי ישאל אם יש לך שאלות נוספות.
אז מה חשוב לדעת מראש כדי לעבור בהצלחה ראיון עבודה טלפוני?
  1. ראשית, מן הסתם ראיון עבודה טלפוני מקשה על מועמדים שעוברים טוב יותר פנים אל פנים. מי שהדיבור, ההתנסחות בעל פה, בעיות שפה או מבטא מפריעים לו לנהל שיחה טלפונית רצופה וקולחת, כזו הנשמעת משכנעת מספיק כדי להיפגש איתכם. במקרה כזה כדאי להתאמן על הראיון ולערוך סימולציות, כדי לשפר את הביטחון שלכם בעת הראיון ואת שטף השיחה.
  2. ראיון עבודה טלפוני מוגבל מבחינת ההיכרות איתכם, מכיוון שלא רואים אתכם ואינכם יכולים להביע את עצמכם ולתת לאנשים להכיר אתכם באמצעות מה שאתם משדרים פנים אל פנים. כאן רק הקול, הנסיון, האינטליגנציה שלכם יכולים לבוא לטובתכם, השתמשו בהם. שימו לב להקפיד על שפה, כי היא הכלי היחיד שלכם בראיון טלפוני. שימרו על שפה הולמת, בטוחה, יציבה, אל תתפתו להשתמש בביטויי סלנג אך מצד שני שימרו על נינוחות ושפה זורמת. אינכם רוצים להישמע כמו מכונה, אלא להספיק, במשך שיחה אחת, לתת לצד השני להכיר אתכם ולטעום מאישיותכם. חייכו. כבר אמרו לכם ששומעים חיוך בטלפון, אז חייכו. דברו מול מראה בסימולציות וראו אם זה עוזר לכם להישמע בטוחים וקולחים יותר.
  3. שאלו מראש את כל השאלות החשובות: באיזו שפה יתקיים הראיון? אם מתכננים לראיין אתכם באנגלית, למשל, אולי תצטרכו להתאמן על כך. מה אני צריך להכין לראיון טלפוני?
  4. אם אתם חוששים שלא יהיה לכם מה לאמר או לענות, הכינו מראש דף עם תשובות לשאלות בסיסיות, כמו מקומות העבודה שלכם, התמודדות עם כל מיני מטלות, פתרון בעיות וכדומה.
  5. אל תאריכו בשיחה שלא לצורך. אם המראיין מנסה לסיים את השיחה אל תחזיקו אותו על הקו. ייתכן וכל המוסיף גורע, במיוחד אם אינכם עוברים טוב בטלפון.
  6. במהלך השיחה הקשיבו למראיין וענו באופן בוטח על שאלותיו. אם שואלים אתכם על פרט כלשהו מתוך קורות החיים שלכם, זה הזמן לאמת את הכתוב, כלומר לחזור על הכתוב באותה נקודה בקורות החיים שלכם (למשל, תפקיד קודם או השכלה), ולהרחיב מעט על הנושא, אם אתם חשים שיש זמן ורצון להקשיב, וכמובן אם יש לכם משהו חשוב לאמר בנושא.
  7. האינטואיציה שלכם חשובה במהלך השיחה. מקובל לחשוב על ראיון עבודה טלפוני כראיון שבו אתם נדרשים להרשים את המראיין בלי האפשרות לעשות רושם טוב פנים אל פנים. מעטים חושבים על הצד של המראיין – הרי גם אותו אינכם רואים וקשה יותר לחוש בטלפון מה הקצב שלו, האם הוא רוצה להאריך בשיחה או לקצר, כיצד הוא מגיב לדברים שלכם, איזה רושם הצלחתם לעשות, האם הוא מתעניין באופן מיוחד בנקודה מסוימת. נסו להרגיש את כיוון הראיון על פי נימת הקול, מהירות הדיבור, הנקודות שעליהן המראיין מתעכב וכדומה, ולפעול בהתאם, כדי לתת תחושה שאתם מבינים אחד את השני וזורמים באותו כיוון. התנהלות כזו במהלך ראיון עבודה טלפוני תיתן למראיין תחושה שהוא יכול להתחבר אליכם, בבחינת  "יש כאן מישהו לעניין".